Up to date blijven over de laatste ontwikkelingen en cases?

Meld je aan voor onze maandelijkse e-mailnieuwsbrief.

Interesse in wat Weborama voor jou kan betekenen?

Vul je gegevens in en we nemen contact  op om de mogelijkheden door te nemen.

Get In Touch

Maak jij al gebruik van custom events?

Posted on March 24, 2020

Iedereen weet dat je impressies, clicks, video plays etc. mee kunt meten, maar wat nou als je meer informatie uit je creaties wilt halen? Het meten van het aantal interacties is een van de manieren om te meten of je campagne succesvol is (of niet), maar denk ook eens aan de hoeveelheid details en informatie die je kunt verzamelen over de interacties! Verder zijn interactie ratio's een hele goede indicator voor brand engagament naast bereik, dus waarom zou je custom events niet gebruiken?

We leggen hier kort uit wat custom events zijn, wanneer je ze kunt gebruiken, hoe je ze implementeert en eindigen met wat voorbeelden.

Wat zijn custom events en wanneer zou je er gebruik van moeten maken?

Custom events zijn extra variabelen die in een creatie verwerkt kunnen worden om zo meer informatie te krijgen. Denk hierbij aan het meten van interacties in je creatie, zoals het starten van een spel, swipen in een slider, hoe vaak iets wordt geopend of er wordt geklikt op specifieke knoppen in je creatie. Je kunt zelfs door custom events meten hoelang iemand een bepaalde actie uitvoert, bijvoorbeeld hoelang iemand interacteert met een spel in je creatie. Met custom events kun je dus meer details verzamelen over de interacties en zo bijvoorbeeld de journey volgen hoe (vaak) iemand interacteert met je uiting. Erg interessant voor branding campagnes!

In principe zou je voor elke mogelijke interactie een event aan kunnen maken, maar je wilt wel voorkomen dat je een overschot aan informatie krijgt. Wij raden daarom aan om alleen custom events aan te maken voor interessante interacties die relevant zijn voor jouw creatie. Gaat het je extra informatie geven waar je wat mee kunt? Heb je bijvoorbeeld een ja/nee vraag in je creatie en wil je weten hoe vaak er op ja of nee wordt geklikt? Lees dan verder na dit voorbeeld.

ABN Amro - Spaarverslimmers
Deze interactieve video Billboard past zich aan door de Ja/Nee keuzes die worden gemaakt. Hier zijn uiteraard ook custom events geplaatst. Zo kun je de hele journey volgen en hier learnings uithalen. Bekijk dit voorbeeld op desktop

Implementatie

Wij krijgen vaak vragen over het verschil tussen custom events en impressie- en clicktrackers en de manier van aanleveren. Impressie- en clicktrackers worden aangeleverd door een mediabureau of adverteerder (soms ook een creatief bureau) zodat ze dit zelf mee kunnen meten via hun eigen systemen. Custom events worden alleen door ons gemeten met onze technologie. De resultaten hiervan kun je natuurlijk gewoon bekijken in onze Weborama Campaign Manager. Een pixel plaatsen is ook mogelijk vanuit een mediabureau of adverteerder. Zo kun je mensen retargeten die interactie hebben gehad met de uiting.

Custom events moeten daarentegen direct in een creatie worden geplaatst door een stukje code toe te voegen. Het plaatsen van de code in de creatie wordt vaak gedaan door een creatief bureau. Aangezien het om een code in de creatie gaat is het wel van belang dat deze codes (en dus custom events) worden geplaatst voordat een campagne live gaat.

Om je even een idee te geven hoe het daadwerkelijk werkt, laten we teruggaan naar het ja/nee voorbeeld van hierboven: wil je weten hoe vaak er op “ja” wordt geklikt? Dit doe je door de volgende code te (laten) implementeren:
<div onClick="screenad.event('user_clicked_yes');">Ja</div>.
Wanneer er dan op “ja” wordt geklikt wordt er een event afgevuurd waardoor informatie direct wordt doorgestuurd naar Weborama Campaign Manager. Hier kun je naast standaard resultaten als impressies en clicks ook zien hoe vaak en met welke specifieke custom events er is geïnteracteerd.

Kortom,

Door gebruik te maken van custom events kun je interacties met je creatie mee meten en hierdoor details verzamelen over de interacties zelf. Zo haal je dus extra informatie uit je creatie en campagne naast de standaard variabelen zoals impressies, clicks, video plays etc. Verder zijn interactie ratio's een goede indicator voor brand engagement. Het plaatsen van custom events doe je door een specifieke code aan je creatie toe te voegen via je creatief bureau. De resultaten hiervan kun je vervolgens zelf inzien via Weborama Campaign Manager.

Mocht je binnenkort weer een vette creatie hebben voor een van je campagnes waar men mee kan interacteren & wil je graag relevante informatie waar je op creatieniveau wat mee kan? Vergeet dan niet om je creatief bureau te vragen om custom events te plaatsen!

Voorbeelden

Hieronder twee screenshots om extra voorbeelden te geven van de verschillende mogelijkheden. Uiteraard is er nog veel meer mogelijk. Heb je hier vragen over of wil je er een keer over sparren? Neem dan contact met ons op via het contactformulier of email ons op sales@weborama.nl.

Zilveren Kruis - Hoe goed zit je in je vel?

In deze APTO is een custom event op de slider geplaatst om mee te meten hoe vaak hiermee geïnteracteerd wordt. Zonder de custom event kun je meten hoevaak er in totaal is geklikt en hoeveel mensen op de landingspagina zijn gekomen, echter weet je dan niet hoevaak er echt is geïnteracteerd met de uiting en of deze aantallen overeenkomen met de clicks/landingen etc. Interessante details om mee te meten!
Bekijk dit voorbeeld op desktop


TOTO - Ajax vs PSV
In deze APTO zijn zes custom events geplaatst waardoor je achteraf kunt zien hoevaak men de feitjes heeft bekeken, maar ook of er verschillen zijn tussen de Ajax en PSV interacties. Het leuke hieraan is natuurlijk dat TOTO zelf ook een spel is en zij zo de spelelementen in hun creaties houden. Bekijk dit voorbeeld op desktop