Up to date blijven over de laatste ontwikkelingen en cases?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief & mis niets!
Uw inschrijving kan niet worden opgeslagen. Probeer het opnieuw.
Je inschrijving voor de nieuwsbrief van Weborama is gelukt!

Verplicht veld *

* Door u in te schrijven voor onze nieuwsbrief, gaat u akkoord met het ontvangen van e-mail marketingcommunicatie van Weborama Nederland. Je kunt je natuurlijk altijd weer afmelden via de afmeldlink onder aan elke nieuwsbrief of door contact op te nemen.

Subscribe!

Reflecteren en speculeren

Posted on December 22, 2022

Het jaar is weer bijna ten einde, een mooi moment om eens te reflecteren en speculeren. Zoals ieder jaar kijkt Weborama achteruit naar wat geweest is, maar zeker ook vooruit naar wat er komen gaat. We bespreken de ontwikkelingen in Rich Media creatie die ons dit jaar zijn opgevallen en verbinden hier voorspellingen aan voor komend jaar. Om het overzichtelijk te houden hebben we een top 5 samengesteld. Hebben we het bij het juiste eind, of verdwijnen al deze opvallende ontwikkelingen als sneeuw voor de zon?

1. 1D, 2D…3D!
We komen van een tijd waarin alles plat en 2D was, echter zien we nu overal ter wereld steeds meer 3D animaties voorbijkomen. Deze ontwikkeling zet zich ook door naar display advertenties. De techniek wordt ingezet om de gebruiker nog beter bij de productkenmerken te betrekken, en om de merkherkenning en koopoverweging te verhogen (Forbes, 2022). Ook bij Weborama zagen we menig 3D creatie langskomen, zoals de Cupra, M-line of deze T-mobile uiting.

Een andere insteek van werken met meerdere dimensies is het werken met meerdere lagen. Als je deze dan op een verschillende afspeelsnelheid laat bewegen krijg je een 3D effect. Kijk bijvoorbeeld naar het voorbeeld van personen of voorwerpen los van elkaar te laten bewegen als bij Soldaat van Oranje. Ook dit kun je nog een stap verder trekken door een on hover animatie met zich mee kan brengen. Wanneer de gebruiker met de muis over de content beweegt, is het net of de content op je afkomt zoals we zagen bij Disney’s Avatar.

2. Hoe ver gaat de hover?
Over het hover effect gesproken; wat we eveneens vaker zien is dat het muis icoon on hover veranderd. Zo krijgt de creatie extra aandacht wanneer de gebruiker over de content beweegt met de muis. Door dit icoon te veranderen naar een bijpassend icoon, weet de gebruiker direct wat er verwacht wordt. Zo zagen we bij Kruidvat dat iets gezocht moest worden door het loepje. Bij Krasloten kwam een muntje tevoorschijn om te krassen en bij Samsung veranderde de muis in een pen om mee te schrijven. Een subtiele aanvulling die toch wat extra’s brengt in de ervaring van de gebruiker met de adverteerder. Zoals in dit artikel beschreven, de gebruiker moet wel begrijpen wat er verwacht wordt wanneer je interactie aanspoort.

3. In perfecte harmonie
Een derde opvallende ontwikkeling van afgelopen jaar is de toename in het gebruik van synced elements. Deze techniek wordt gebruikt om verschillende creaties met elkaar te laten ‘praten’. Vaak is er dan eerst een handeling nodig van de gebruiker, waarna er iets gebeurd in een ander deel van de uiting. Vooral bij APTO’s zien we dit vaak terug, gezien de techniek hier optimaal toegepast kan worden.

Het gebruik van deze synced elements kunnen je creatie versterken door de gebruiker langzaam mee te nemen in de uiting en met meerdere beelden en touchpoints in contact te laten komen. Sterke voorbeelden hiervan zijn de verschillende keukens van Keukenconcurrent, de baankeuzes van Driessen en de video in de rechterskin na reactie op de linkerskin van Just.

4. Games, games, games!

Games in ads zijn natuurlijk al wat langer in omloop, maar nu de gebruiker er vaker mee in aanmerking komt wordt steeds sneller duidelijk wat er wordt gevraagd. Vooral het feit dat de gebruiker de pagina niet hoeft te verlaten om het spel te spelen is een positieve ontwikkeling voor gebruiksvriendelijkheid. Veel gebruikers gaan steeds vaker het spel aan of testen hun kennis/geluk. Dit blijkt wel uit de interactie ratio’s die we voorbij zien komen bij spelvormen in campagnes. We zagen games onder andere terugkomen bij creaties van Staatsloterij, Texels en bij de Politie. Gamification blijft alleen vaak maatwerk waardoor soms hogere kosten komen kijken. Reden genoeg voor Weborama om spellen in display ads voor iedereen mogelijk te maken middels Playable Ads.

5. Kleur je creatie met gradient

Als laatste kunnen we niet om het gebruik van Gradient heen. Niet alleen in Display ads maar ook in website design, social media en apps zien we het gebruik van een overloop in kleur veel terug. Indien correct uitgevoerd kan het een creatieve en verfijnde uitstraling geven. Wij zagen het dit jaar onder andere weer terugkomen bij, HBO Max, T-mobile, Staatsloterij en FOX 911. Ons vermoeden is dus dat deze trend nog wel even doorzet. Wellicht zien we komend jaar gradient wel terugkomen in de 'progressbar' van de videospeler zoals hier?

Afgelopen jaar heeft dus weer genoeg nieuwe ontwikkelingen op creatief gebied met zich meegebracht. Wat komend jaar ook brengt, Weborama zal ook in 2023 weer bovenop de laatste ontwikkelingen zitten en constant blijven innoveren, proberen en ontwikkelen. We zijn benieuwd wat ons volgend jaar opvalt en welke technieken we vaker of juist totaal niet meer terugzien en of onze verwachtingen een beetje kloppen. Heb jij een display campagne in gedachte waarbij vernieuwde techniek wordt gebruikt? Contact sales@weborama.nl, dan kijken we naar mogelijkheden om dit in display te verwerken. We staan altijd open voor het testen van nieuwe mogelijkheden op gebied van Rich Media.


Een prettig en gezond 2023 gewenst van het Weborama Team!