Up to date blijven over de laatste ontwikkelingen en cases?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief & mis niets!
Uw inschrijving kan niet worden opgeslagen. Probeer het opnieuw.
Je inschrijving voor de nieuwsbrief van Weborama is gelukt!

Verplicht veld *

* Door u in te schrijven voor onze nieuwsbrief, gaat u akkoord met het ontvangen van e-mail marketingcommunicatie van Weborama Nederland. Je kunt je natuurlijk altijd weer afmelden via de afmeldlink onder aan elke nieuwsbrief of door contact op te nemen.

Subscribe!

Weborama Contextual Platform & Cookieless Personas

Posted on March 16, 2023

Weborama heeft een lange geschiedenis als het gaat om geanonimiseerde behavioral targeting profielen op basis van Semantic AI. In 2021 is daar een compleet nieuw contextual targeting platform bijgekomen om in je eigen DSP segmenten te activeren zonder cookies en dat gaat nu een nieuwe fase in.

Met de afname van user consent om te worden gevolgd en de groei van trackingsloze browsers, is contextual targeting voor adverteerders steeds meer een logisch alternatief voor 3rd party cookies. 1st party data is onmisbaar geworden in de zoektocht naar nieuwe klanten maar schaalbaarheid ontbreekt daar vaak bij. Contextual targeting is volgens Weborama een prima manier om schaal te vinden zonder personal identifiers.

De omgekeerde wereld

Contextual targeting is nu al een tijdje trending maar er wordt bijna altijd gedacht vanuit de context zelf en niet vanuit de personen die deze context (tekst, beeld, video, audio) tot zich nemen. Daarnaast is de insteek voor het gebruik van contextual targeting vaak ‘brandsafety’ of ‘contextual matching’ terwijl marketing juist gaat over het bereiken van doelgroepen. Gaat targeting nu om umfeld of mensen waarvoor we een targeting alternatief zoeken? Het antwoord is natuurlijk mensen en dus klinkt contextual targeting tegenstrijdig.

Een bijkomend probleem hierbij is het te specifiek targetten van bepaalde context (alleen context over katten) of juist uitsluiten daarvan (geen ongeluk, geweld of dood inclusief katten) waardoor er te weinig beschikbare inventory overblijft om je bereik te genereren. Laten we het gebruik van contextual targeting daarom eens anders insteken.

Van context naar Personas

We zijn wat we lezen, kijken en luisteren. We zijn wat we eten, hoe wij wonen, en hoe wij onze vrije tijd besteden. Dit alles is uit te drukken in woorden en eigennamen of merken en geven uitdrukking aan wie wij zijn, wat we doen, hoe we denken en voelen. Alle context samen vormt als het ware je personal qualifier: een oneindige kwalificatie van context in de vorm van tekst, beeld en audio.

Samen met segmentatiespecialist Whooz , die interesse- en gedragsinzichten biedt van 8 miljoen Nederlandse huishoudens, hebben we 11 Persona segmenten en subsegmenten online beschikbaar gemaakt voor de Nederlandse markt. De segmenten bestaan uit Whooz geverifieerde seedwords en brands verrijkt en geoptimaliseerd door Weborama’s semantic AI engine. Het resultaat is een collectie van duizenden realtime gekwalificeerde URL’s voor een groot bereik. De segmenten kunnen beschikbaar gemaakt in elke DSP en zijn bovendien cookieloos.

Door contextual te benaderen vanuit de doelgroep komt deze manier van targeting in een nieuw perspectief te staan en is het wat ons betreft een perfect vertrekpunt om op brede schaal de je doelstellingente bereiken. Ontdek nu nieuwe inventory en ontdek het vernieuwde platform en ga direct aan de slag met Persona’s.

Wat kun je verwachten

- Contextual Persona segmenten zijn geverifieerde segmenten en benaderen targeting vanuit gedrag en intent binnen de doelgroep.

- Groter bereik en lagere gemiddelde contact frequency door het gebruik van unieke URLS tov cookies.

- CPM en CPC rates liggen lager omdat open market inventory wordt gevonden die anders niet ontdekt zouden zijn inclusief no-consent.

- Het targetten van de juiste context leidt tot hogere viewability en completion rates tov cookies.

- Het gebruik van contextal segment is op basis van pay-as-you go en wordt afgerekend via de DSP.

Meer info? Neem contact op met sales@weborama.nl of lees hier meer over Contextual.