Up to date blijven over de laatste ontwikkelingen en cases?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief & mis niets!
Uw inschrijving kan niet worden opgeslagen. Probeer het opnieuw.
Je inschrijving voor de nieuwsbrief van Weborama is gelukt!

Verplicht veld *

* Door u in te schrijven voor onze nieuwsbrief, gaat u akkoord met het ontvangen van e-mail marketingcommunicatie van Weborama Nederland. Je kunt je natuurlijk altijd weer afmelden via de afmeldlink onder aan elke nieuwsbrief of door contact op te nemen.

Subscribe!

Augmented Reality ads: 5 vragen en antwoorden

Posted on June 30, 2022

In de afgelopen maand zijn de eerste Augmented Reality (AR) advertenties live gegaan en deze roepen (gelukkig) veel nieuwsgierige vragen op. Hieronder beantwoorden we een deel van deze vragen.

Wat is het?

AR ads zijn advertenties waar de gebruiker interactie aangaat om een interactieve laag over de werkelijkheid te projecteren op zijn device en zo een ‘branded dimensie’ te ervaren. Het bekendste voorbeeld van AR is de Pokémon Go App: het vangen van digitale Pokémons in de echte wereld. Als het gaat om advertenties dan gaat het veelal om het passen van kleding en accessoires, of het tonen van objecten in de ruimte. Soms is er een spelelement toegevoegd (zoek en win, wie van de 3, wie springt het hoogst) om engagement rates te laten stijgen.

Welke vormen zijn er?

Binnen AR ads zijn er 2 smaken: lenses en objects

AR lenses zijn binnen Snap en Facebook bekende formaten maar in display advertising nog erg nieuw. AR lenses maken gebruik van de front-camera van een smartphone maar op desktop ook de camera van je laptop. Fashion, Personal Care en Luxury en hun try-on producten lenen zich goed voor deze advertenties, maar je kunt er meerdere kanten mee op. Check deze TUI banner om in de passende vakantiesferen te komen.

Of bekijk het voorbeeld [hier] live.

AR objects zijn gedetailleerde 3D objecten welke je met de hoofdcamera in de ruimte om je heen kunt ‘zetten’ om zo een realistische ervaring te bieden van hoe een product er in de echte omgeving uit ziet. Van plant tot bankstel, van nieuwe auto tot maaltijd: de objecten zijn altijd in 3D en zijn, in tegenstelling tot lenses, ook al direct in de browser van alle kanten te bekijken zonder dat je hoeft te klikken. Doordat moderne devices nu met open web standaarden en snellere hardware goed om kunnen gaan met 3D is het eindelijk mogelijk om buiten social media kanalen hiermee aan de slag te gaan. De Cupra banner was de eerste AR campagne die bij Weborama draaide en kende een hoge kwaliteit van het 3D object.

Of bekijk het voorbeeld [hier] live.

Wat is er voor nodig?

Voor AR lenses zijn echte 3D objecten niet verplicht maar hier kunnen prima 2D afbeeldingen of animaties voor gebruikt worden die een zekere mate van 3D simuleren. Je kunt hier dus werken met bestaande assets uit je display, social of video campagnes.

Voor AR objects is er een 3D object nodig (bijv. .c4d, .obj, fbx, .3ds) welke je zult moeten laten maken of kopen in een van de stores zoals Skethfab of Hum3d. Voor banners raden we aan om een object te gebruiken van max 25-50K polygonen. Op die manier kunnen de objecten licht blijven zonder geblokkeerd te worden door browsers of het programmatic ecosysteem. Bestaande objecten uit social media lenses campagnes zijn uiteraard ook te gebruiken. De objecten worden eerst bewerkt zodat ze crossplatform compatibel zijn op Android, iOS en desktop. De advertenties maken gebruik van open standaarden en bekende javascript libraries.

Wat kost het?

De investering in het AR object in 3D varieert van tientjes tot een paar honderd Euro afhankelijk van de details. Het object kun je op meerdere plekken (her)gebruiken dus is de investering zeker waard. Daarnaast heb je de productie van de banner waar de kosten iets hoger liggen dan standaard banners ivm het intensievere productieproces en bewerken van het object. De prijs ligt echter in lijn met andere Rich Media formaten.

Waar moet ik op letten?

AR lenses zijn redelijk bekend als social media feature en veel gebruikers zijn daarom dus gewend aan het principe. Dat het nu in banners kan is echter nieuw dus de advertentie moet vooral laten zien wat de bedoeling is, en wat de gebruiker kan verwachten. De gebruiker moet echt op weg worden geholpen en alleen een goede CTA in een button is niet voldoende. Gebruikers moeten, anders dan bij social media, ook toestemming geven als ze de lens lanceren en het is handig om dat van te voren ook aan te geven. Zo voorkom je dat gebruikers verrast worden en afhaken.

AR objects zijn, in tegenstelling tot lenses, direct actief. Je ziet meteen het object en kunt het direct van alle kanten bekijken. Interactie rates op het object in de banner zijn hoog, maar ook hier moet de stap naar AR modus duidelijk uitgelegd worden. Het is aan te raden om in de banner een kleine preview te suggereren van hoe het werkt. Het tonen van een smartphone in de omgeving zou een optie kunnen zijn. Het is belangrijk om de verwachting bij de gebruiker te verduidelijken. Nieuwe advertentievormen kennen echt een leercurve, zeker bij Augmented Reality waar de smartphone echt ‘overgenomen wordt’ door de advertentie.


Neem contact op als je meer wilt weten of direct aan de slag wilt (sales@weborama.nl of 020 524 6690).