Up to date blijven over de laatste ontwikkelingen en cases?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief & mis niets!
Uw inschrijving kan niet worden opgeslagen. Probeer het opnieuw.
Je inschrijving voor de nieuwsbrief van Weborama is gelukt!

Verplicht veld *

* Door u in te schrijven voor onze nieuwsbrief, gaat u akkoord met het ontvangen van e-mail marketingcommunicatie van Weborama Nederland. Je kunt je natuurlijk altijd weer afmelden via de afmeldlink onder aan elke nieuwsbrief of door contact op te nemen.

Subscribe!

Designer vs Developer – wie zet ik wanneer in?

Posted on September 21, 2023

Voor het creëren van Rich Media banners spelen designers en developers beide een belangrijke rol. Hoewel de rollen in eerste instantie vergelijkbaar lijken – het creëren van impactvolle en interactieve banners – zijn ze toch verschillend van elkaar. Wij krijgen dan ook vaak de vraag bij nodige aanpassingen of aanvraag van formaten “Wie heb ik dan nodig? Een designer of een developer?”. De kans is groot dat je ze allebei nodig hebt! Vandaag gaan we dan ook dieper in op de belangrijkste verschillen tussen een designer en developer en wanneer je nou wiens expertise kunt inzetten.

Designers

Designers kun je ook wel zien als de kunstenaars; ze zijn verantwoordelijk voor de vormgeving van Rich Media banners, namelijk het creëren van prachtige afbeeldingen en video’s die de aandacht trekken. Hun focus ligt dan ook op de ‘looks’, gebruikerservaring en algehele visuele aantrekkingskracht.

Wanneer zet ik een designer in?

1. Conceptualisering en storyboarding: designers spelen in de beginfase al een cruciale rol bij het visualiseren van ideeën en zetten ze om in creatieve concepten die aansluiten bij de doelstellingen van een campagne waarmee een developer verder kan.

2. Branding: designers zorgen ervoor dat de banners er visueel aantrekkelijk uit zien en tegelijkertijd ‘on brand’ zijn zodat het merk duidelijk naar voren komt door de gekozen kleuren, typografie en grafische elementen.

3. Creatieve en interactieve elementen: designers zijn ook de go-to personen voor opvallende uitingen en benodigde elementen voor geanimeerde en interactieve banners met gave video’s en meer.

    Om het design er online ook mooi uit te laten springen en interactief te maken heb je wellicht een developer nodig, die weet precies hoe het technisch ingeregeld moet worden. Je kunt dit als designer ook zelf via Easy Rich Media waarmee je een aantal Easy Rich Media formaten kunt ontwikkelen door simpelweg alleen designs (op basis van Photoshop) op te leveren. Echter heb je voor uitgebreidere geavanceerde onderdelen van Rich Media banners toch vaak wel de expertise van een developer nodig.

    Developers

    HTML, CSS, Javascript, Screenad interface… Developers zijn eigenlijk de technische breinen achter Rich Media banners en bouwen dan ook de daadwerkelijke interactiviteit van de banners. Ze brengen de ontwerpen, vaak gemaakt door designers, tot leven door te coderen en programmeren. Zo kan de gebruiker online interacteren met de banner op verschillende devices, websites en apps.

    Wanneer zet ik een developer in?

    1. Vertaling van creatieve concepten: zodra het creatieve concept is neergezet komen developers in beeld om de interactieve elementen ervan te coderen. Hiermee vertalen ze statische ontwerpen naar klikbare, swipebare en engaging banners. Dit geldt voor front-end (wat de gebruiker ziet) en back-end (technische werking).

    2. Interactie: Rich Media banners bevatten vaak de mogelijkheid tot interactie; zoals gamification, AI, dynamische producten, maar ook quizes, puzzels, data velden en veel meer. Developers zijn hierbij onmisbaar omdat zij de technische aspecten hiervan implementeren zodat de gebruiker vlekkeloos kan interacteren met de uiting. Al deze onderdelen zijn ook meetbaar te maken, mits de developer dit inbouwt.

    3. Optimalisatie: developers zijn ook van belang gedurende de looptijd van de campagne voor optimalisaties en zorgen ervoor dat de banners zonder problemen werken, van het minimaliseren van laadtijden tot het oplossen van eventuele technische problemen.

    Beide expertises nodig voor Rich Media

    Zoals je merkt houden designers en developers zich met veel van hetzelfde bezig; het maken van Rich Media benners, echter is de kern van ieders expertise weer anders. Waar designers verantwoordelijk zijn voor hoe een Rich Media banner er daadwerkelijk uitziet, is een developer verantwoordelijk om dit tot leven te brengen middels interactie. Samen ontwikkelen ze opvallende en aantrekkelijke Rich Media banners met technische interactieve elementen om een advertentie tot leven te brengen, aandacht te trekken van de gebruiker en een blijvende indruk achter te laten.

    Echter is het ook mogelijk om als designer interactie in een Rich Media banner te verwerken als diegene handig is met coderen en programmeren, of gebruik maakt van Easy Rich Media. Het is alleen wel zo dat vaak de geavanceerde onderdelen van Rich Media alleen door een developer kunnen worden gebouwd. Een creatieve developer kan natuurlijk ook het design ontwikkelen en deze vervolgens tot leven brengen.

    Kortom, je hebt beide expertises nodig; die van een designer en developer, maar één persoon kan ook beide skills hebben 😉.