Up to date blijven over de laatste ontwikkelingen en cases?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief & mis niets!
Uw inschrijving kan niet worden opgeslagen. Probeer het opnieuw.
Je inschrijving voor de nieuwsbrief van Weborama is gelukt!

Verplicht veld *

* Door u in te schrijven voor onze nieuwsbrief, gaat u akkoord met het ontvangen van e-mail marketingcommunicatie van Weborama Nederland. Je kunt je natuurlijk altijd weer afmelden via de afmeldlink onder aan elke nieuwsbrief of door contact op te nemen.

Subscribe!

Interactie door verhalen en functionaliteit

Posted on January 24, 2022

De mogelijkheden binnen Rich Media zijn oneindig, maar voor mij (Lenna) is de interactie aangaan misschien wel het leukste onderdeel. Creatieve bureaus gaan op dit gebied ook los met de mogelijkheden! Zo kunnen we deze week stemmen voor de Creative Agency of The Year.

Voordat we weten wie de eretitel “Creative Agency 2021” wint wil ik jullie vandaag meenemen in wat creaties die mij persoonlijk zijn opgevallen het afgelopen jaar op het gebied van interactie. Rich Media leent zich natuurlijk uitstekend om de gebruiker uit te nodigen om de interactie aan te gaan. Wij krijgen hier ook geregeld vragen over ter inspiratie, want de mogelijkheden hierin zijn echt iets unieks binnen de markt. Het viel mij op dat de creaties die mijn aandacht hadden getrokken in twee categorieën onder te verdelen zijn. Namelijk interactie om een gevoel, sfeer of wereld neer te zetten, en de interacties die meer gericht zijn op functionaliteit. We beginnen met drie voorbeelden waarin het overduidelijk de bedoeling is om de gebruiker onderdeel te maken van een verhaal.

Disney+ - Encanto

Deze creatie die onder andere als HPTO heeft gedraaid zet de sfeer van de film goed neer door gebruik te maken van de mogelijkheden binnen Rich Media. De interactie zit hem in de knop ‘Klik om te dansen’ die uitnodigt om te interacteren. Hierna komen de filmkarakters het beeld in en uit dansen.

Eneco - Heel Nederland Schakelt Om

Drie verhalen tegelijkertijd communiceren kan ook gewoon! In deze APTO wordt de urgentie voor duurzaamheid aangekaart door middel van drie verschillende argumenten. De gebruiker kan zelf kiezen welke er wordt afgespeeld.

Cartoon Network - Jellystone
In deze billboard wordt de wereld van Jellystone eigenlijk in het miniatuur gepresenteerd. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de Drag&Drop functionaliteit om op die manier de wereld in kwestie te verkennen. Een leuke manier om de karakters te leren kennen!

Naast het verhalende zijn er ook genoeg creaties die meer gericht zijn op functionaliteit. We nemen er drie als voorbeeld om dit te laten zien!

Kruidvat - Make-Up

In deze APTO wilt Kruidvat laten zien wat de producten van de nieuwe make-up lijn zijn. Door gebruik te maken van sliders en bijvoorbeeld de spotlight die aangaat zodra je met je cursor is de buurt bent, wordt de gebruiker uitgenodigd om uit te vinden wat de verschillende opties zijn.

Bol.com - Keuzehulp

September staat in het teken van de start van het onderwijs, en Bol.com probeert via deze uiting te helpen bij het kiezen van de juiste laptop. Door vragen te beantwoorden loop je het keuzeproces door en rolt er zo een advies uit!

KPN - iPhone 13 Pro

Ook bij deze campagne voor de nieuwste iPhones wordt hulp geboden bij het maken van een keuze. Haarscherpe graphics in combinatie met het verkennen van de mogelijke kleuren maken deze uiting een leuke verschijning.

Zoals te zien was in deze selectie is het helpen van de gebruiker bij keuzes maken een terugkerend thema op het gebied van functionaliteit. Met vaak een enorm aanbod aan keuzes is dit geen verkeerde insteek!

Laatste tip: door bij deze interacties custom events in te bouwen kun je achteraf bekijken hoe gebruikers de interactie zijn aangegaan. Dit kan interessante informatie zijn, dus laat het ons vooral weten als je specifieke dingen wilt meten op het gebied van interactie. Dan kijken we met je mee!

Heb je vragen/opmerkingen over bovenstaande informatie of wil je advies over de verschillende mogelijkheden? Neem dan contact op via sales@weborama.nl.